Marknadsföring och att skaffa nya kunder anser främst småföretagarna som en stor utmaning. Här har vi samlat en checklista med 8 punkter, som du gå igenom med ditt företag.
1. Vad vill jag uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Sätt upp mätbara och specifika mål som du kan uppnå.
2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en verklig människa framför dig, och inte ”Män i 50års åldern”. Försök att tänka dig in hur den här personen tänker och resonerar.
3. Vad är mitt huvudämne?
Vad vill du säga i din marknadsföring? Ta en sak i taget, varje tillkommande argument tar kraft från den föregående.
4. Vad händer runt dig?
Vad händer i världen och i samhället där du befinner dig? Vad pratar folk om? Om du kan knyta an till något som rör sig i mångas huvud hela tiden, så kan du utnyttja det för att nå ända fram. I Skellefteå kan du t.ex. sälja både frysboxar, kameror och vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.
5. Var ska jag informera?
När du ser din målgrupp framför dig så är det enklare att veta hur du ska nå fram.
6. Hur ska jag informera?
Här handlar det om vilken ton du använder, hur vill du uppfattas?
7. Vem ska jag informera?
Kan någon av dina kunder, eller någon annan informera om det du vill ha sagt? En opartisk kommentar har större trovärdighet.
8. Vad uppnådde jag?
Följ upp dina aktiviteter och utvärdera. Gör en lista med fem saker som var riktigt bra och fem som var mindre bra efter exempelvis en mässa.