Att använda nya marknadsföringssätt och blanda dem med mer traditionella tycker vi är bra. Är det någonting som kanske skulle fungera i din verksamhet så tycker vi att du ska testa det. Det kan ge bra resultat och avkastning både långsiktigt samt på kort tid.
Verksamhet online = Marknadsföring online?
Driver du en verksamhet som finns på internet, t.ex. en webbutik som säljer varor över internet så är det självklara vägen digital marknadsföring. Du ska ju finnas där dina kunder är. Först så tycker vi att du ska gå den vägen om du inte har en stor budget att satsa på marknadsföring till en början. Sökmotoroptimering, Adwords, nyhetsbrev osv fungerar bra för nya butiker. Men du ska inte snöa in på att det bara fungerar med onlinemarknadsföring. Våga testa nya saker när du ska hitta kunder till din butik eller liknande.
Billigt och enkelt – dela ut reklam själv
Har du en skrivare och en ok förmåga att skapa något tilltalande reklamblad så har vi en bra ide till dig. Skapa och dela ut din reklam till bostäder eller företag i din omgivning. Den stora kostnaden för denna marknadsföring är din egen tid och du förlorar inget mer än just denna. Skriv ut ett gäng och testa att dela ut dem. Här har du som sagt inte mycket att förlora och får du en eller två kunder så har du kanske fått tillbaka din arbetstid. Allt beror dock på vilken vinst du gör på dina kunder. Det blir kanske en livslång kundrelation? Vem vet?
Många företag som riktar sig till internet har testat detta med relativt gott resultat. Testa du också och dela med dig av dina erfarenheter.
Direktreklam med Posten
Eller postnord som man heter nu efter namnbytet. Här kan du använda deras automatiska tjänster för utskick av direktreklam till hushåll i Sverige. Reklamfixaren är en tjänst på postnords webbplats där du kan göra dina reklamutskick, direkt från datorn. Ett utskick till 1000 hushåll med ett enkelt reklamblad som är oadresserat kostar ungefär 2250 kr exkl. moms. Du kan välja om reklamutskicket ska rikta sig till privatpersoner, företag osv. Det går även att välja geografiskt område.
Du kan skapa reklambladet direkt på deras webbplats eller ladda upp en egen skapelse. Ett utskick till 1000 personer kostar alltså 2,25 kr per person. Det är ett bra pris per utdelat reklamblad om du tänker efter.
Mäta resultatet?
Men hur ska man kunna mäta resultatet från marknadsföringen? När man gör reklam online så är man ganska bortskämd när det kommer till att mäta effektiviteten av kampanjen. Nästan allt går att spåra. När det kommer till mer traditionell reklam som direktreklam så är det lite svårare. Ett tips är dock att använda rabattkoder eller speciella landningssidor som ska besökas för att ta del av produkterna som står i reklambladet. På så sätt går det att se hur många som har läst reklamen och gått vidare.
Testa något nytt du också! Lägg ner lite tid på traditionell reklam och se hur det går.