Sökmotoroptimering är ett sätt att ta sig upp på höga placeringar i Googles sökresultat. Men det tar oftast tid och vill man få trafik och försäljning ganska omgående så kan man använda sig av Google Adwords. Det är Google eget annonssystem där man kan köpa in sig på placeringar i annonserna som visas högst upp samt på högersidan av sökresultatet. Observera att det är skillnad på det så kallade ”organiska sökresultatet” och Adwords. Det går inte att köpa platser i det förstnämnda, det resultatet är framtaget av Googles Algoritmer.
Att köpa Adwords
Enkelt förklarat så köper du en annonsplats i Google sökresultat. Den som betalar bäst hamnar på de bästa annonsplatserna och sedan kostar det om någon klickar på din annons. Det kostar allt från någon krona per klick till så mycket som 100 kr för de allra hårdaste branscherna. Du syns så länge du betalar för dina annonser. Slutar du att köpa annonser via Google Adwords så kommer du inte att finnas med längre till skillnad mot sökmotoroptimering där du jobbar dig upp i det organiska sökresultatet. Vi har mer fakta om just sökmotoroptimering på andra sidor.
Allt är dock inte tillåtet. Google vill inte att man ska annonsera för smslånesidor, vapen, erotik och casinospel på nätet. Nätcasinon och de andra branscherna vill inte Google visa upp i sina annonser. Det är värt att tänka på när du ska sätta igång och annonsera. Vad har du för produkter och tjänster?
Bra utformade annonser ger resultat
Som all annan annonsering så gäller det att göra på rätt sätt. Dåligt utformade annonser som inte är relevanta för den trafik du köper kommer att göra hål i din Adwords-budget ganska omgående. Börja med att ta fram en bra annons. Sätt dig ner och skriv in den i gränssnittet, där får du hjälp omgående med att räkna ord, se över länkar osv. Vill du sälja kattmat t.ex. så är det relevant att du länkar till kategorin ”kattmat” på din sida och skriver en säljande text om det. Varför är ni det bästa alternativet jämfört med andra? Vad gör er unik?
Uteslut sökord och fraser som inte är relevant för annonsköpet. Detta kan också tömma er budget snabbt, om ni inte har lagt in negativa sökord i annonsen. Människor söker på flera olika sätt och ibland kan olika saker vara nära den sökning som du köper annonsplatser för, fast det är en helt annan produkt.
Ett exempel är om du säljer bananer på internet. Du har endast en internetbutik men din annons får trafik på sökfrasen ”bananbutik Stockholm”. Möjligtvis letar denna kund efter en fysisk butik i Stockholm och är inte intresserad av att köpa bananer på internet. Trafiken och kostnader som du nu får är i regel bortkastade. Du kan avgöra om din annons ska uteslutas i sökresultatet efter butik i Stockholm osv. På så sätt får du bara relevant trafik till din webbplats som kan blir kunder.
Vill man inte göra allt själv i början så går det att ta hjälp av olika Adwords-konsulter som tar betalt för att hjälpa dig med dina kampanjer. Det kan faktiskt vara bra att börja med det och få en ”kickstart”.