Sociala medier är mycket bra när det kommer till att skapa trafik och ett varumärke. Det kan vara effektiva att annonsera i sociala medier än på t.ex. andra webbsidor som forum och hjälpsidor. Forumens popularitet har minskat drastiskt när sociala medier som Facebook och Twitter har blivit så stora. Här kommer det information om vad du ska satsa på.
Facebook – The boss
Facebook har blivit den stora vinnaren och nästan alla har ett konto där. Det är inte ovanligt att man kollar sitt konto flera gånger i timmen. Det är ett sällskapsrum för alla som vill ha information om vad vännerna gör samt lägga ut eget material. Företag kan också ha egna profiler på Facebook där man kan interagera med sina kunder. Håll kundrelationerna nära och för en dialog med alla som söker sig till företaget.
Gillar man en sida på Facebook om ett företag så kan deras uppdateringar komma upp i det egna flödet. Nu har man dock ändrat om algoritmerna och företagsuppdateringar syns allt mer sällan i en Facebookanvändares flöde. Det är istället möjligt att köpa annonser som låter speciella uppdateringar att synas för alla som gillar sidan eller för de som har samma intresse som den.
Blir en uppdatering populärt så kan den spridas väldigt snabbt och gå ”viral” som det heter. Tiotusentals kanske hundratusentals människor kan ta del av den inom loppet av en dag.
Twitter – Ett annat upplägg
Twitter ingår också i gruppen sociala medier och här är det väldigt mycket annorlunda än på Facebook. Här är det mer opersonligt och mer begränsat i uppdateringarna. Det går bara att klämma in 140 tecken per uppdatering. Men många letar sig hit för att det är en mer avslappnad miljö och även företag kan ha nytta av Twitter. Kanske inte som en plattform för att annonsera, nej mer som ett hjälpmedel för att få direktkontakt med sina kunder.
Det går också att använda Twitter som en kanal för att lägga ut information om eventuella störningar på webbplatsen osv. Kombinera gärna Facebook med Twitter. Det finns fiffiga verktyg där man kan hantera sina konton på sociala medier med så få knapptryck som möjligt.
Youtube – Dela videoklipp med hela världen
Youtube är inte en plattform där man har så mycket direktkontakt med sina kunder men det är ett bra medium att publicera hjälpguider och andra videoklipp på. Har du en webbplats som säljer trädgårdstillbehör så kan du skapa trafik och få marknadsföring genom din Youtube-kanal. Skapa videoklipp där du visar olika tips och trix i hemmet och trädgården, kanske samtidigt som du använder tillbehör från din butik. Du gör inte direktmarknadsföring men du skapar intressant innehåll som kan attrahera kunder över lång tid. Allt är dessutom sökbart och du får chansen att synas på fler ställen.
Facebook, Twitter och Youtube är helt gratis för företag att ansluta sig till. Det går att köpa till sig reklam på alla tre ställen och dra trafik till respektive konto men du kan få det att fungera helt utan att spendera en krona.