Vinnarum backar efter reklamkritik

Onlinecasinot Vinnarum.com har hamnat i blåsväder efter att de i reklamutskick har lockat kunder till vinster på 100 miljoner kronor, när den verkliga maxvinsten med deras värdecheck var 1 000 kronor –Om man håller sig till deras villkor det vill säga.

För att komma åt bonusar och storvinsten måste du sätta in egna pengar, vilket är precis det casinot vill. Hos SVT Nyheter kan vi se ett klipp från SVT Plus, där kända pokerexperten Dan Glimne uttalar sig om att det snarare är en värdelös check än en värdecheck som de har skickat ut. De lockar med att du inte får missa deras ”superjackpott som innehåller allt mellan 10-100 miljoner kronor”.

Över 100 anmälningar mot Vinnarum  kom in till Konsumentverket under 2015 och reklamombudsmannen ansåg att utformningen av värdechecken var vilseledande. Den gav genom utformningen ett sken av att vara en handling som faktiskt hade ett värde för konsumenten, när så inte var fallet. Därför fölls också reklamen att vara vilseledande.

Vinnarum svarar på kritiken

Vinnarum själva vill inte ställa upp på en intervju, men svarar via mejl att de från början inte ansåg checken som vilseledande. Det tar däremot emot kritiken och säger att de inte kommer att utföra en liknande kampanj framöver. De skriver också som ursäkt, att den spelaren som vunnit 560 000 kronor hade hittat dem via värdechecken och vunnit summan på sin första insättning. Dock vill dem såklart inte att kunderna ska känna sig vilseledda och tar därför åt sig av kritiken. Ett misslyckande som ingen vinner på och kampanjen avbröts därför också.

På frågan om de själva håller med om att reklamen är vilseledande så svarar Vinnarum att dem gjorde bedömningen att den inte var det, annars hade reklamen aldrig gått ut. Men eftersom kampanjen blev fälld av RO så respekterar dem utslaget och tar med sig detta i sin framtida marknadsföring. I övrigt konstaterar dem att många spelare som har utnyttjat erbjudandet har varit mycket nöjda och att dem betalat ut vinster till ett stort antal spelare. Om kampanjen är en vinstaffär för Vinnarum säger dem är högst osäkert. Avslutningsvis meddelar dem att inga liknande kampanjer för Vinnarum eller resten av EVOKE´s varumärken kommer att göras i framtiden.