Sökmotoroptimering – Anpassa dig efter vad sökmotorn och kunderna vill ha

Marknadsför dig på internet och förbättra försäljningen med hjälp av sökmotoroptimering. Faktum är att en stor del av köpare letar på internet genom olika sökmotorer innan de bestämmer sig för att köpa sin vara. Att komma bland de första resultaten ger en väldigt stor fördel eftersom det är en större chans att kunden klickar in sig på just din webbplats. Sökresultat 1-10 är det bästa enligt statistiken, inte många går vidare till sidan på och resten av sökresultatet. Jobbar man med väldigt konkurrensutsatta ord som casinon, smslån, mobiltillbehör osv så är det viktigt att göra bra sökmotoroptimering. Om de nu inte hittar det de söker på förstasidan. Inga regler utan undantag som ni kanske vet.

Den populäraste sökmotorn i Sverige

I Sverige dominerar Google med att vara den populäraste sökmotorn. Näst efter det kommer Bing från Microsoft men användandet är minimalt. Ska ni satsa på att sökmotoroptimera för en sökmotor så ska ni gå dit kunderna är, alltså till Google. Att satsa på Bing idag ger inte lika mycket som Google. Nu ska man inte optimera sin webbplats enbart för en sökmotor, det måste vara en blandning där man också optimerar för besökaren. Sökmotoroptimering passar dig som säljer varor eller tjänster via internet.

Hur gör man sökmotoroptimering själv?

I detta avsnitt så inriktar vi oss på hur du kan sökmotoroptimera din webbplats på egen hand. Om du är i uppstartsfasen och inte vill anlita en extern konsult så finns det ett par enkla saker du kan göra själv. Det första du ska göra är att få allt rätt på själva sidan du ska sälja dina varor eller tjänster. Det viktigaste är att den är relevant för sökningar som eventuella kunder gör på Google. Börja därför med detta:

Rubriker

Se till att dina produkter, tjänster eller varor har rätt rubriker som innehåller det sökord som en eventuell kund kommer att söka efter.

Meta taggar

Meta description är en meta tagg som de flesta sökmotorer följer. Det är en beskrivning av sidan, varan osv som inte kunden ser. På en produktsida kan det vara svårt att beskriva produkten på ett säljande sätt, därför kan du göra det i meta description som en sökmotor visar upp i sökresultatet. Skriv en kort men säljande text. Ca: 150 tecken får den vara.

Innehållet, beskrivningar

Du ska också se till att din sida innehåller relevant text och innehåll som verkligen överensstämmer med det som eventuella kunder söker efter. Lägg till text på dina produkter, kategorier osv. Skriv inte för korta texter och kopiera inte. Sökmotorerna gillar unika texter och innehåller din webbplats kopierat innehåll så är risken att sidorna blir bortfiltrerade i sökresultatet. Det kan vara mycket jobb med att ta fram text till alla dina produkter men i slutändan är det värt besväret.

Tålamod

”Rom byggdes inte på en dag” – Detta stämmer bra in på sökmotoroptimering. Det tar tid att få bra placeringar i sökresultatet hos Google och andra sökmotorer. Att din webbplats pendlar upp och ner under flera månader ä vanligt. I ett annat avsnitt på sidan tänkte vi gå igenom hur man tar de allra bästa placeringarna i sökresultatet. Hur man arbetar med ”extern sökmotoroptimering”.